Verschil 'gewoon' slim en hoogbegaafd

Voor ouders is het vaak moeilijk om in te schatten of hun kind hoogbegaafd is. Ouders zien de ontwikkeling van hun eigen kind vaak als norm (normaal). Als ouder heb je dan misschien eerder het idee dat een ander kind langzaam is of achter loopt in plaats van dat jouw eigen kind slim is of al verder is dan andere kinderen op die leeftijd. Daarnaast heerst er vaak toch nog een taboe op hoogbegaafdheid en hebben veel ouders het idee dat het arrogant of opschepperig over komt als ze denken dat hun kind hoogbegaafd is. Wanneer een kind dan ook nog minder goed scoort op didactisch gebied kan het lastig worden om de hoogbegaafdheid te herkennen.

In zo’n geval kan onze indicatietest hoogbegaafdheid uitkomst bieden eventueel gevolgd door een intelligentieonderzoek (WISC V). Ook kunnen we samen met u als ouders in gesprek gaan om de ontwikkeling van uw kind te bespreken en vanuit onze expertise een inschatting te maken of uw zoon en/of dochter hoogbegaafd is.

 

Hieronder volgen enkele verschillen tussen een hoogbegaafd kind en een hoog intelligent / slim kind. Deze lijst is opgesteld door John Irvine in 2001 om duidelijkheid te scheppen in de verschillen.

 

Slimme leerling: Hoogbegaafde leerling: 
Kent de antwoordenHeeft altijd vragen
Is ervaren in het van buiten lerenIs een groot gisser (leidt af uit de context)
Is geïnteresseerd in objectenIs een zeer nieuwsgierige onderzoeker
Is gefocust en oplettend in de klasIs diep mentaal en fysiek betrokken, soms wegdromend
Houdt van simpele logicaDrijft op complexiteit
Houdt van woordenGebruikt ongewoon complexe vocabulaire
Heeft goede ideeënHeeft flitsende, gekke, onnozele en vreemde ideeën
Werkt hardHangt wat rond en probeert uit / test uit
Beantwoordt de vragenDiscussieert in detail, is kritisch, bewerkt stellingen
Presteert bovengemiddeld in de klasKan bovengemiddeld, gemiddeld of beneden gemiddeld presteren
Hoort bij de top van de groepIs vaak een eenling
Luistert met interesseLaat sterke gevoelens en opinies zien
Leert gemakkelijkWeet het vaak al
6 à 8 herhalingen voor meesterschap    1 à 2 herhalingen voor meesterschap
Begrijpt ideeënOntwikkelt en bewerkt ideeën
Geniet van leeftijdgenotenPrefereert vaak ouder gezelschap
Begrijpt de bedoeling of betekenisOnderzoekt de toepassingen
Maakt zijn werk afStart projecten
Kopieert nauwkeurigCreëert nieuwe projecten
Houdt van schoolGeniet van leren
TechnicusUitvinder
Is tevreden over eigen leren/kunnen Is hoogst zelfkritisch

Uit bovenstaande lijst blijkt ook weer dat hoogbegaafde kinderen dingen vaak veel intenser beleven of meer in zaken opgaan. Verder zie je dat hoogbegaafde kinderen in groep 1 en 2 op veel gebieden, met uitzondering van de motorische, anderhalf á twee jaar voor lopen op leeftijdsgenootjes.